تفکر انتقادی: اهمیت، فواید و محدودیتهای آن در محیط آموزشی
افرادی که مطالعه کتاب برایشان لذت بخش است، همواره در ارتباط با مسائل مطروحه در کتابهای جدید از خود کنجکاوی نشان میدهند.آنها با خود این پرسش را مطرح میکنند که آیا باید به عنوان مثال به مطالعهی فلان کتاب خاص که به تازگی وارد بازار شدهاند مبادرت ورزند یا رویهم رفته از مطالعهی آن پرهیز کنند؟ در چنین مواردی، جهت اخذ تصمیم بهتر، میتوان با افراد صاحب نظر به مشورت و گفت و گو نشست و از آنها طلب راهنمایی کرد. اما نکتهی حائز اهمیتت این است که نظر کدامیک از افراد صاحب اندیشه را باید پذیرفت. اظهار نظر امری سهل است، لذا هر فرد میتواند نظر خاص خود را بیان کند. اما آنچه که درخور تامل است، نوع دانشی است که صاحب نظر از آن برخوردار است. دانشی که در ما آن میزان از اعتماد را بر میانگیزد که بتوانیم برای مطالعه یا عدم مطالعهی یک کتاب مشخص بر آن تکیه کنیم. از این رو ما ناچاریم جهت مطالعه، دست به مطالعهی همهی کتابهایی بزنیم که در دسترس هستند. ما در خود علاقهی وافری به مطالعهی کتاب احساس میکنیم. اما در ارتباط با مطالعهی بسیاری از کتابهای موجود، از خود تمایلی برای مطالعه نشان نمیدهیم. پس از آنکه کتاب خاصی را در حیطهی علاقهی خود جهت مطالعه انتخاب کردیم، نقدهای مرتبط با آن کتاب را از نظر میگذرانیم. این نکته را باید همواره در ذهن خود داشته باشیم که نظرات و قضاوتهای ارائه شده بایکدیگر یکسان نخواهند بود. منتقدان بسیاری ممکن است از زوایای گوناگون نسبت به اثر مورد نظر ما نظراتی بسیار منفی را مطرح کرده باشند. در حالی که تنی چند از دیگر منتقدان به نکات و مواردی مثبت اشاره نمودهاند که از چشم منتقدین گروه اول مخفی مانده باشد. برای درک بیشتر مطلب میتوانیم به تعدادی از شاهکارهای ادبی جهان مراجعه کنیم و به نظرات مطروحه در مورد این آثار نگاهی بیاندازیم. بی شک هستند صاحب نظرانی که این آثار را فاقد ارزش میدانند.
جهت دانلود فایل کامل مقالهی «تفکر انتقادی: اهمیت، فواید و محدودیتهای آن در محیط آموزشی» روی لینک ذیل کلیک کنید.
دیدگاهتان را بنویسید