کارآفرینی مفهوم، نظریات و رویکردهای جدید
چکیده
این فصل از کتاب به بررسی و تشریح مفهوم کارآفرینی و نظریه های مطرح شده در این حوزه می پردازد. کارآفرینی را می توان نوعی راهبرد کسب و کار تعریف کرد که بر استفاده بهینه از منابع تولیدی و تجاری برای خلق ایده های جدید کسب و کار، مشاغل، ثروت اجتماعی و سود، تمرکز دارد. نظریه های نئوکلاسیک و کینز جدید و همچنین نظریه های روانشناسی نوین مانند نظریه افراد همه فن حریف، نظریه اورینگ، نظریه های متکی بر منابع و توانمندیها و نظریه مثلث بهینه به طور خلاصه در این فصل تحلیل خواهند شد. انتهای فصل به بحث ضرورت توجه به دو راهبرد کارآفرینی اجتماعی و کارآفرینی مبتنی بر همبستگی و همچنین دسته بندی سنتی این مفهوم، اختصاص یافته است.
مقدمه
در جهان امروز وجود تعداد مناسب از کارآفرینان فعال، نشان دهنده سلامت محیط کار در هر کشور است. کارآفرینان بر اساس الهامات شهودی و کنترل ریسک به کشف و بهره برداری از فرصت های نوین کسب و کار می پردازند و هم زمان برانگیزاننده تغییرات اجتماعی هستند. در کنار کارآفرینان، سرمایه گذاران، تنها به دنبال کسب سود، پول خود را سرمایه گذاری می کنند و مدیران به عنوان تصمیم سازان با افزایش سطح و شدت رقابت، مزیت های رقابتی اصلی و درجه اول (نوآوری و تحقیق و توسعه) را در شرکت ترویج میدهند. شرکت ها در کوران رقابت قوی و شدید با گذشت زمان به بهسازی مستمری دست می یابند که سود آن نصیب ذینفعان میشود. مطالعات ما نشان داده است که برخلاف ون پراگ و ون اوفم (۱۹۹۵) که معتقدند کارآفرینی اولین بار در سال ۱۷۵۵ مورد مطالعه قرار گرفت، مفهوم کارآفرین (به عنوان بازرگان) اولین بار در اسپانیا و در کتاب دوم توماس دی. مارکادو با نام «معاملات و قراردادهای مورداستفاده برای بازرگانان و تاجران خاص» در سال ۱۵۶۹ منتشر و در سال ۱۵۷۱ با چند ترفند با عنوان «توافقنامه ای رسمی در خصوص قراردادها و معاملات» بازبینی و ویرایش شد. مارکادو در حوزه کارآفرینی تنها زمانی یک کسب و کار یا معامله تجاری را جدید میداند که بر قواعد اخلاقی زیر اتکا داشته باشد:
- عدم استفاده از مزیت های دیگران با استفاده از قیمت های آزاردهنده یا نرخ بهره، یا
- عدم انجام توافق های ناعادلانه اقتصادی یا اجتماعی
این پیوند میان عملکرد اخلاقی و کارآفرینی، به جز در مواردی استثنایی، همچنان پابرجاست. در حقیقت، کارآفرینان باید برای بهره برداری از فرصتهای کسب و کار جدید به مطالعه نحوه اکتشاف و دستیابی به منابع بپردازند. نظریه اقتصاد معاصر بر اساس پیوند فوق و با توجه به تأثیر کارآفرینی بر اقتصاد هر کشور، آن را عامل مستقل تولید شناسایی کرده است که اهمیتی تقریبا برابر با زمین، نیروی کار و سرمایه دارد. تعریف کارآفرینی و ارائه نظریه های کلاسیک و جدید آن از دیدگاه های اقتصادی و روان شناسی، هدف مقاله حاضر است.
جهت دسترسی به متن کامل کارآفرینی مفهوم، نظریات و رویکردهای جدید بر روی دکمه زیر کلیک نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید