عبور از مدیریت و برنامهریزی استراتژیک
آشنایی با دورهی آموزشی کوتاه مدت: عبور از مدیریت/برنامهریزی استراتژیک
آشنایی عمیق با برنامهریزی آیندهپرداز _ مدیریت آیندهپرداز، و دیگر پارادایمها و نظریههای نو در عرصههای مدیریت _ رهبریِ “کلاس جهانی”
تصویر بزرگ دوره:
با آنکه کشور به گونهای شتابانه در حال «گذر» از موج دوم (عصر صنعتی) به موج سوم (عصر دانش) است، این تحول چالشی و الزامات آن از نگاه اغلب مدیران و رهبران کسبوکارها پنهان مانده است. این غفلت، میتواند تهدیدی بس بزرگ برای شرکتها و کسبوکارهای ما در آیندهی نزدیک باشد. عصر دانش نیازمند سازمانهای یادگیرنده/ دانشبنیان است. ایجاد چنین سازمانها (شرکتها)یی دانش، بینش و توانش بالایی میطلبد.
از سوی دیگر، جهان در حال ورود به موج چهارم (عصر خلاقیت و صنایع خلاق) است. از این رو شرکتها و کسبوکارهایی که خواهان بقا، شکوفایی، و تعامل سازنده با اقتصاد جهانی هستند، باید پیشاپیش برای ورود موفقیت آمیز به این موج نیز آماده شوند. این موج بویژه نیازمند سازمانهای خلاق، نوآور، و معنوی است.
از سوی دیگر، دانش مدیریت/ رهبری در 2 دههی اخیر شاهد تحولات پارادایمی، معنوی و نظری عمیقی بوده، که نهادهای آموزشی مدیریت در کشور ما به کلی با آنها بیگانهاند. این درحالی است که توسعهی کسبوکارها از یک طرف و توسعهی اقتصادی کشور از سوی دیگر، نیازمند مدیران/ رهبرانی است که از حیث علمی بر «آخرین مرزهای دانش مدیریت» مسلط بوده، و مدیران/ رهبرانی در «کلاس جهانی» باشند. این تحولات ژرف حکایت از آن دارد که منطق و قواعد بازی در دنیای مدیریت/ رهبری طی 2 دهه گذشته به کلی تغییر کردهاند.
همهی اینها در حالی است که شرایط حاکم بر کسبوکارهای ایرانی به دلیل جنگ اقتصادی تحمیلی و تحریمها، تغییراتی بسیار چالشی و نفسگیر را از سر میگذراند. اگر مدیران و فعالان عرصهی کسبوکار، بویژه در شرکتها، با پیامدهای این تغییرات و روشهای مواجهه با آنها آشنا نباشند، بقای بخش بزرگی از شرکتهای ما طی یکی دو سال آینده در معرض تهدید جدی خواهد بود؛ حال شکوفایی بماند!
این دورهی ویژه و منحصر به فرد، با نگاهی عمیق به موارد یادشده، و به گونهای کاملا کاربردی و عملی طراحی شده است. هدف کلی این دوره «روزآمدسازی» علمی و «توانمندسازی» عملی مدیران کسبوکارها و همکاران کلیدی آنها برای غلبهی موفقیت آمیز شرکتهای ایرانی بر چالشهای اشاره شده است.
ویژگیهای ممتاز دوره:
این دوره، حاصل سالها تلاش پژوهشی و تجربی در زمینهی مدیریت آینده، و آیندهی مدیریت، با نگاه و رویکردی کاملا «بومی» است.
«اصیل بودن» (تازگی)، «بومی بودن»، «روزآمد بودن»، و «کاربردی بودن» مهمترین ویژگیهایی هستند که این دوره را از دورههای مشابه متمایز میسازند.
سرفصلهای آموزشی دوره:
- نگاهی به فرصتها، تهدیدها و چالشهای علمی، فنی، و اجرایی فراروی مدیریت _ رهبری با نگاهی «جهانی» و رویکردی «محلی»
- راهکار کلی و اساسی: «رهبری تعالیبخش» به عنوان تازهترین نظریه و رویکرد در حوزهی مدیریت
- آشنایی با پارادایمهای جدید در عرصهی مدیریت: مدیریت آیندهپرداز، برنامهریزی آیندهپرداز
- آشنایی با پارادایمهای جدید در عرصهی مدیریت: مدیریت ارزشی (Management by Values)
- آشنایی عمیق با موجهای سوم و چهارم، و الزامات سازمانی و مدیریتی آنها
- خلق سازمان یادگیرنده: یک رویکرد عملی
- خلق سازمانها (شرکتها)ی دانشبنیان: یک رویکرد عملی
- خلق سازمانهای خلاق و نوآور: یک رویکرد عملی
- خلق سازمانهای معنوی (موج چهارمی): یک رویکرد عملی
- وظایف رهبر در سازمانهای سنتی، و سازمانهای مدرن (توضیح اینکه شرکتهای ایرانی عموما در زمرهی سازمانهای سنتی هستند. وظایف رهبر در این نوع سازمانها، و با وظایف نوین رهبر در سازمانهای مدرن و پیشرفته متفاوت است.)
- مهارتهای مورد نیاز رهبران در سازمانهای سنتی، و مدرن به تفکیک
- «10 فرمان تعالی کسبوکار» : این فرامین در واقع گامهای پیوستهای هستند که یک شرکت خواهان رشد و تعالی باید آنها را با رویکرد علمی بردارد.
اهداف کلیدی دوره:
- آشنایی مخاطبان با پارادایمهای جدید در حوزهی مدیریت و برنامهریزی
- آشنایی با تازهترین نظریهها و رویکردها در زمینهی مدیریت کسبوکار (همچون نظریهی «رهبری تعالی بخش»، «نوآوری آیندهپرداز»، و …)
- آشنایی با سازمانهای موج سوّمی (سازمان یادگیرنده، سازمان دانشبنیان)، و موج چهارمی (سازمان خلاق و نوآور، سازمان معنوی)، و روشهای عملی ایجاد اینگونه سازمانها
- آشنایی با وظایف نوین «رهبر» در شرکتها/ سازمانهای پیشرفته، و مهارتهای لازم (همچون ذهنیسازی، معماری سازمان، داستان گویی، و منتورینگ)
- آشنایی عملی با رویکرد نوین «چشماندازسازی» بر پایهی آیندهپژوهی
- آشنایی با «10 فرمان تعالی کسبوکار»
مطلب پیشنهادی: از اینجا بشنوید؛ گفتار مرتبط؛ “مدیریت و برنامه ریزی آینده پرداز”.
مخاطبان دوره:
مدیران، مشاوران مدیریت، دانشجویان رشتهی مدیریت (کارشناسی ارشد و دکترا)
مدت زمان دوره:
24 ساعت (سه روز کاری کامل؛ از 9 صبح تا 5 بعدازظهر)
سبک آموزش منحصر به فرد دوره:
سبک «آموزش تعالیبخش»، که بر 3 پایهی نوین زیر استوار است:
- آموزش انتقادی
- یادگیری خلاق (Creative Learning)
- منتورینگ (Mentoring)، به عنوان تازهترین رویکرد توانمندسازی در جهان امروز
این سبک آموزشی خاص، توسط مدرسه تعالی رویای آینده با همکاری اندیشکده آصف طراحی شده، هم اینک نزدیک به یک دهه از کاربرد موثر آن در مدرسه میگذرد.
منتورها (استادان) دوره:
- مهندس عقیل ملکیفر (آیندهپژوه، اولین منتور تعالی کشور، و مدیر علمی دوره)
- دکتر سیاوش ملکیفر (آیندهپژوه، منتور تعالی، و مدیرعامل پیشین آصف)
- دکتر صادق پیوسته (آیندهپژوه، پژوهشگر و جامعهشناس)
- دکتر علی چاپرک (آیندهپژوه و استاد فلسفه علم)
دیدگاهتان را بنویسید